Kun jännitys saa voimaan pahoin…

fantasy, microphone, singer

Saako ajatuskin esiintymisestä sinussa aikaan voimakkaan jännitysreaktion? Hengitys tihentyy, huimaa, tulee ihan kirjaimellisesti paha olo. Keho valmistautuu luontaisesti uhkaavaan tilanteeseen parhaiten osaamallaan tavalla.

Jännityksestä huolimatta haluaisit kovasti ylittää itsesi, oppia rentoutumaan esiintyessä. 

Mutta miten se olisi mahdollista?

Olin varsinkin nuorempana kova jännittäjä. Jännitin yläasteikäisenä monia asioita: ensimmäistä koulupäivää, kouluesitelmiä, ensimmäisiä treffejä… ja erityisesti ensimmäisiä julkisia esiintymisiä! 

Esiinnyin ensi kertaa solistina seitsemännen luokan keväällä, musiikkiprojektissa. Jännitin niin, että voin pahoin aamulla. Esiintymislavalle kävelin kuin automaatiolla ja esiintyminen meni samanlaisessa “sumussa”.  Lauloin suurimman osan biisistä silmät kiinni, ja kun pari kertaa avasin silmäni tuntui että lattia keinui jalkojeni alla.

Jännittämiseni ilmeni tuolloin kovin fyysisinä oireina: olin hermostunut, kehoni kireä ja jännittynyt ja voin tosiaan aamuisin kirjaimellisesti pahoin. Yritin tuolloin tukahduttaa jännityksen tunteeni mahdollisimman nopeasti ja päästä siten siitä eroon.

Jostain sisältäni löytyi kuitenkin esiintymistilanteissa vahva luottamus siihen, että osaan. Tähän tunteeseen olen luottanut aina, ja se luottamus on auttanut minua yhdessä jos toisessakin tiukassa tilanteessa. Ja kun jotain asiaa toistaa riittävästi, se ei tunnu enää niin vieraalta ja pelottavalta, vaan omat jännitysreaktiot lieventyvät. 

Reagoimme jokainen omalla tavallamme jännittäviin tilanteisiin. Jännitys on aina myös kehon stressireaktio. Vaikka esiintymisestä ja laulamisesta on tullut minulle rennompaa harjoituksen myötä, ymmärrän myös miten voimakkaita jännitysreaktiot voivat olla. 


Viime kesänä koin kuitenkin pitkästä aikaa noita samanlaisia fyysisiä jännitysreaktioita, tällä kertaa ihan muista syistä. Olin uudessa kesätyöpaikassa ja työ oli kovin stressaavaa, uutena työntekijänä otin myös kontolleni vähän liikaa paineita. Heinäkuussa huomasin eräänä aamuna, että oloni oli ihan samanlainen kuin joskus 14-vuotiaana kun jännitin jotain esiintymistä tai muuta vastaavaa tilannetta. Minua oksetti, aamiainen ei pysynyt sisällä, kehoni oli niin jännittynyt että tuntui etten saa kunnolla henkeä ja minä kirjaimellisesti tärisin. Silloin tajusin, että nyt on otettava aikalisä ja työstressi saatava katkeamaan. Mutta miten?

Tänään pohdin, kuinka olisin voinut neuvoa niin kovin jännittävää itseäni – silloin 14-vuotiaana ja myös nyt 32-vuotiaana…

Ota aikalisä
Varaa itsellesi vähintään 5-15min omaa aikaa joka aamu (ja myös iltaisin jos mahdollista), läsnäoloon ja rentoutumiseen. Mene selin makuulle lattialle (ota allesi jumppamatto tai muu alusta, ja halutessasi tyyny pään alle), aseta vasen käsi sydämen päälle, ja oikea käsi vatsalle. HENGITÄ. Keskity palleahengitykseen: eli vatsasi kohoaa kevyesti sisäänhengityksellä, laskeutuu uloshengityksellä. Näin aktivoit parasympaattista hermostoasi (se rauhoittaa ja rentouttaa), ja availet palleaa joka helposti jännittäessä kiristyy (ja tällöin hengitys jää pinnalliseksi).

Keksi itsellesi voimalause
Voimalause on kuin tsemppaus, jota voit toistaa itsellesi tiukoissa tilanteissa. Käytän itse usein hokemaa “Olen hyvä, olen vahva, minä riitän”, ja tarvittaessa sanon sen ääneen itselleni peilin edessä, hymyillen, ainakin 10 kertaa. Saattaa kuulostaa hassulta, mutta kokeile toimiiko keino sinulle ja päätä vasta sitten! Voit myös toistella voimalausettasi hiljaa mielessäsi ylläolevan hengitysharjoituksen aikana.

Valitse itsellesi teemabiisi
Oma teemabiisi on ikioma “tunnarisi” – biisi josta saat hyvää fiilistä, varmuutta ja luottamusta itseesi. Musiikilla on ihmeellinen voima ja vaikutusvalta tunteisiimme ja mielialoihimme, joten oman voimabiisin valitseminen ja sen kuunteleminen voi olla todella tehokas keino rauhoittua, tai löytää itsevarmuutta, positiivista energiaa tai rohkeutta kohdata ja voittaa omat jännitysreaktiot – mitä ikinä tarvitsetkin! (Voit valita itsellesi myös useampia teemabiisejä eri tilanteisiin!)
Jos katsoit 1990-2000 luvun taitteessa amerikkalaista Ally McBeal -sarjaa, muistat ehkä kuinka eräs lakitoimiston asianajajista valmistautui aina oikeudenkäytien loppupuheenvuoroihin fiilistelemällä omaa tunnariaan (Barry White: ”You’re my first, my last, my everything”). Useimmiten tämän tsemppihetken jälkeen hän suoriutui loistavasti, ja voitti juttunsa.

Reagoimme jokainen omalla tavallamme jännittäviin tilanteisiin. Jännitys on aina myös kehon stressireaktio. Vaikka esiintymisestä ja laulamisesta on tullut minulle rennompaa harjoituksen myötä, jännittäminen ei aina katso kokemusta, aikaa tai paikkaa. Ymmärrän myös hyvin, miten voimakkaita jännitysreaktiot voivat olla. Jännityksen iskiessä on tärkeää osata katkaista stressikierre, rauhoittua ja löytää yhteys omaan sisimpään – tämäkin on mahdollista säännöllisen harjoittelun avulla.

Millaisia ajatuksia esiintymisjännitys sinussa herättää? Miten sinä jännität? Millaisia keinoja olet kokeillut jännityksen voittamiseksi? Kerro kommenteissa alla!